Blog

Rozhodli jste se žít bez auta? Nebo tuto možnost zvažujete?
Založte si blog a podělte se o své zkušenosti s ostatními.

Jeli jsme na Šumavu na kola

Úkol zněl jasně. Dojet na Šumavu a vyzvednout manželku. Neznělo to jako velká zábava, tak jsme to vylepšili. Pojedeme na 2 dny a pojedeme na kolech, teda spíš na kole, ve složení já a mladší syn (5 let). To, že nepojedeme autem bylo jasné, zůstávalo dořešit jak. Cílová stanice byl Stožec, jeli jsme z Prahy. První velké překvapení nastalo, když jsem vše zadal do IDOSu. Na první dobrou vidím přímý vlak z Prahy do Stožce, odjezd po ránu, celkově 261 km a 4 hodiny a 7 minut cesty. Nebylo co řešit, koupil jsem jízdenky, rezervoval místo pro kolo (trochu problém se vyskytl s rezervací 2. místa na sezení, abyste rozuměli: když si rezervujete místo pro kolo, tak k tomu máte automaticky rezervaci místa sezení. Pokud ale máte jenom jedno kolo a chcete druhou rezervaci na místo vedle Vás, tak to z nějakého důvodu nejde.:-). To nás ale nemohlo odradit, byla středa, plný vlak jsem nečekal. Celkově za cestu tam jsme zaplatili 250 Kč (jízdenka dospělý IN 50 tj. sleva 50% na jízdenku (bez IN 50 je za dospělého cena 360 Kč), kolo rezervace a přeprava 65 Kč, dítě do 6ti let zdarma – ale pozor, jízdenku mu musíte pořídit i tak). Cesta byla parádní – hezký nový vůz, klimatizace, plno tak akorát. Ve vlaku byl vozíček s občerstvením, kde měli vše základní, kávu a čaj za 10 Kč (zejména káva taky tak chutnala), pro zabavení potomka různým mlsáním ale ideální. Personál milý a ochotný. Vlak měl sice asi 30 minut zpoždění a nakonec jsme museli z nějakého neznámého důvodu přestoupit (poslední 2 stanice) do jiného vlaku, i tak ale na pohodu. Jeli jsme až na konečnou (Nové údolí) a do Stožce jsme se projeli na kole. Pokud jste tam nikdy nebyli, moc doporučuji. Vlak končí doslova na hranicích (tak 20 metrů), je tam super mini muzeum, nejkratší mezinárodní železnice (z ČR do Německa, asi 50 metrů) a stánek s točeným pivem.

Zpět jsme jeli druhý den odpoledne, opět přímým vlakem. Vše probíhalo obdobně, tentokrát ani přestup ani zpoždění se nekonalo. Zato se mi opět nepovedlo koupit jízdenku přes aplikaci Můj vlak (ČD), nakolik aplikace nepobrala jak provést rezervaci pro kolo a zároveň pro druhého cestujícího. Hlásila, že všechny rezervace pro kola jsou obsazené (co mě trochu vyděsilo), na nádraží kde jsem nakonec jízdenky pořídil, jsem zjistil, že všechny místa na kola jsou volné. Když si ale kupujete jízdenku na pokladně je to dražší – za kolo jsem teď platil 95 Kč (rezervace a přeprava), přes internet to je 65 Kč, plus rezervace místa k sezení přes internet je zdarma, na přepážce 35 Kč.

Přeprava kola obecně chce trochu zručnosti – musíte si ho do vozu naložit, plus zavěsit na hák uvnitř, co pokud máte na kole ještě sedačku, řešíte dítě co běhá kolem a potřebuje pomoct s nástupem do vlaku je trochu výzva, nic ale co by nešlo zvládnout. Fyzicky méně zdatným maminkám bych doporučil poprosit o pomoc průvodčího nebo někoho z dalších cestujících, co podle mých zkušeností většinou není vůbec problém.

Z nádraží domů (Karlín) jsme jeli na kole, co se nabízí, je to kousek (2 km) po bývalých kolejích pod Vítkovem. Jediný problém je zvládnout projet nádražím. I když použijete podchod (policajt s pokutou 50 Kč mi vysvětlil, že tam na kole jet nemůžu), tak se dostanete jenom na 7. nástupiště, pak musíte přes koleje (2x koleje), co se samozřejmě nemůže (pro jistotu to tam i píšou), nicméně není jak jinak se tam dostat..

Kolem a kolem, úkol splněn a z poměrně otravné cesty z Prahy na Šumavu a zpět na 1 den se vyklubal parádní výlet. Takže pokud byste zvažovali jestli autem nebo vlakem. Na 100% doporučuji vlakem.:-).

Sledujte náš výzkum

V našem výzkumu sledujeme, jaké faktory ovlivňují volbu dopravního módu, dopravní zvyky a život občanů Olomouce a blízkého okolí. Proč se někdy rozhodneme jet na kole a někdy autem? Jak můžeme podpořit více udržitelné módy dopravy jako je chůze, jízda na kole nebo hromadná doprava? Proč nás zvyk používat auto i na krátké vzdálenosti činí nesvobodnými?

Na tyto, ale i další otázky naleznete odpovědi ve výsledcích našeho výzkumu, který probíhá od roku 2017 do současnosti.